Historische berichten

Recent geplaatst

Gastenboek / Reactions

Joop Geesink: Koning van Dollywood

Dit artikel beschrijft de explosieve groei van Dollywood in de periode 1949-1953.
Grote producties als Kermesse Fantastique en Light and Mankind zijn al voltooid. De toon van schrijven is luchtig: "Joop, heb je nog andere hobby's dan dikke sigaren roken?" Verder geeft dit artikel inzage in productie kwantiteit, alhoewel Joop nogal de neiging tot overdrijven heeft.

Bron: De Friese Koerier, 1 oktober 1953
Klik op de afbeelding of hier voor een vergroting van de tekst in een nieuw venster. Lees hieronder de HTM-versie.

1953-Friese Koerier-Koning-van-DollywoodButton-Terug-02

HTML tekst:

Even de schijnwerper op

Joop Geesink, koning van Dollywood

door JAN KOOMEN

TWEE jaar geleden had ik een interview met Joop Geesink, koning van Dollywood (het rijk der poppenfilms). Hij is de schepper van vele knappe reclamefilms, waarvoor hem internationale onderscheidingen zijn toegekend. Bij die gelegenheid vertelde hij mij, vol trots, dat zijn bedrijf waarin men op dat ogenblik twee films tegelijk kon opnemen, weldra VIER producties tegelijk onderhanden zou kunnen hebben. Nu werkt men al aan... negen producties tegelijk! Verwondert het u dat Joop Geesink trots is op zijn onderneming, die thans voor een permanente bedrijvigheid in de Cinctone-studio's te Duivendrecht zorgt? Een interview met Joop Geesink over Joop Geesink wordt welhaast vanzelfsprekend een interview over dat rijk van de poppenfilms

Hollywood

Weet je, vraagt hij, dat Gerard Rutten, de, regisseur van „Sterren stralen overal", nu ook aan Dollywood is verbonden? Hij werkt met onze nieuwe handpoppen en hij gaat ook met echte, levende acteurs werken. Zo vertelt, Joop (Dollywood films met handpoppen, die bewegelijke, rubbergezichten hebben films met acteurs van vlees en bloed.

Grote verbetering

Het werken met handpoppen geeft een grote, tijdsbesparing. Bij de gewone tot nu toe gebruikte poppen moet men voor elke gelaatsbeweging „een ander gezicht opzetten", nu kan men met de opnamen gewoon doorgaan. We hebben lang geëxperimenteerd met die poppen en lang geoefend om ze goed te kunnen vertonen, maar nu hebben we het moeilijkste achter de rug, vertelt Joop Geesink. En met zijn gewone optimisme voegt hij eraan toe: Over een half jaar maken we zo’n film in vijf weken. Wat dat betekent beseft men pas als men weet dat het werk voor „Light and Mankind", waaraan nu de laatste hand wordt gelegd, tien maanden vergde en dat voor de befaamde „Kermesse Fantastique" zelfs veertien maanden. Van „Light and Mankind" vertelt Joop Geesink wat meer: net als Kermesse Fantastique" wordt deze film gemaakt in opdracht van Philips. Zij behandelt het gebruik van het licht van de vroegste tijden af. Er is heel veel voor gebouwd. In de studio's van, Dollywood ontstonden o.a. een miniatuurstad met wolkenkrabbers, een luchthaven, een spoorwegemplacement, fabrieken, straten met hotels, bars, cabarets, winkels, woningen. straatverlichting, verlichte vensters, lichtreclames, rijdende, verlichte auto's enz. De vertoningsduur zal ongeveer tien minuten zijn; daarvoor moesten circa 15.000 beelden worden opgenomen.

We hebben nu ook een opdracht voor een andere elektronica bedrijf, vertelt Joop; we gaan de jubileumfilm maken voor de Amerikaanse General Electric Company, die in 1954 75 jaar bestaat. Je werkt veel voor het buitenland, nietwaar? Voornamelijk zelfs: op het ogenblik werken we, met negen producties, die nu onderhanden zijn. voor Nederland, Duitsland, Engeland, Italië en België. Voor Engeland vooral gaan we vier films met acteurs maken, „life-action" noemen we dat. Die acteurs komen daarvoor uit Engeland over naar Dollywood. We maken ook nog steeds veel televisiefilms voor Amerika. Verder hebben we een voortdurende productie van tekenfilms. Dollywood heeft één film in drie dimensies vervaardigd. Met: die 3D-films gaat men hier voorlopig niet verder: „We wachten eerst nog eens hoe de techniek zich op dat gebied, ontwikkelt," legt Joop Geesink uit, „we hebben voorlopig nog wel een markt voor films in twee dimensies." Of hij dan niet verder experimenteert?
— Natuurlijk: dat doen we met de handpoppen en bovendien ga ik dat doen met de amusementsfilms.
— ???
— Ja, ik heb nu in totaal zo’n 140 reclamefilms gemaakt en wil me graag ook gaan bewegen op het gebied van de amusementsfilm zonder reclame. Met mijn nieuwe figuur, de handpop Snoovy, wil ik vooral in die richting gaan zoeken. 

Succes!

Joop Geesink is, letterlijk en figuurlijk, een man van ongewoon formaat. Hij heeft het uiterlijk van de succesvolle zakenman. Hij is stellig ook een zakenman van kwaliteiten die succes heeft gehad, maar hij is meer dan dat: hij is een artiest, die een groot gevoel voor humor en een even groot gevoel voor originaliteit paart aan een zeldzame artisticiteit. Verscheidene malen werden scheppingen van Joop Geesink op internationale filmfestivals bekroond en vooral met zijn poppenfilms heeft hij in het buitenland grote faam verworven. Intussen, hij IS dik, maar hij DOET niet dik. Het is een eenvoudig mens gebleven, een vriend voor zijn langzamerhand zeer talrijk geworden personeel, waarin hij veel meer zijn medewerkers dan zijn ondergeschikten ziet. Het is trouwens nog niet zo héél lang geleden, dat zijn bedrijf niet meer was dan een klein zaakje in Den Haag. Hij was toen reclame-ontwerper. Zijn eerste opdracht was, het woord „kapper" op een ruit te schilderen, een karwei dat hem volkomen vreemd was. Het resultaat was dan ook dat hij verkleumde handen had en een bijzonder ontevreden klant. Toch groeide zijn bedrijf snel en via een periode, waarin hij en zijn broer Wim de Haagse „koningen van de reclameborden" waren, ging hij werken voor revues in Nederland en in Parijs. Daarna voor de film, o.a. als architect/decorontwerper voor „De Spooktrein".

Klein begonnen

— "Zo had ik mij dus", vertelt hij, "vertrouwd gemaakt met drie verschillende elementen van de poppenfilm: publiciteit, showbusiness.
En film. In de oorlog ben ik daarmee heel primitief begonnen, in een keldertje te Amsterdam, met emmers als schijnwerpers. Vooral dank zij Philips hebben we veel kunnen experimenteren en zo konden we de ervaring opdoen, die ons goed te pas kwam, toen we na de oorlog de zaak uitbreidden." Na de bevrijding was Joop Geesink een jaar „artdirector" in het Belgische verlof centrum van het Amerikaanse leger. Daar kreeg hij zijn tegenwoordig spreekwoordelijke lichaamsomvang en daar ook leerde hij de Amerikaanse mentaliteit door en door kennen, wat hem nu bij zijn werk voor Amerika geen windeieren legt. Met de poppenfilm ging hij verder, zodra hij in Nederland terug was. Sindsdien was er een onafgebroken snelle groei in het bedrijf waarin Wim Geesink, zijn broer, nu ook al weer verscheidene jaren een leidende positie inneemt.
Ik vraag Joop Geesink of hij nog altijd zijn poppen zelf ontwerpt. — Ja, dat wil zeggen alle "hoofdfiguren" en verscheidene bijfiguren. De rest maken mijn assistenten in mijn stijl en uiteraard onder mijn supervisie. We maken hier honderden poppen per jaar.

— Heb je, nog een andere hobby dan het roken van dikke sigaren en het maken van films?
— Ja. M'n films verkopen... Voor verdere hobby’s laten m'n werk en m'n vier spruiten me geen tijd. Vergeet niet, dat ik ook veel moet reizen; over veertien dagen ga ik weer, ditmaal samen met m'n vrouw, naar Amerika en vóór die tijd moet ik nog besprekingen voeren in Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk en Engeland ...


 

Dutch Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish

Zoek binnen de website

Please publish modules in offcanvas position.